Ulgi dla przedsiębiorców w czasie epidemii
Szanowni Przedsiębiorcy,
Stan epidemii powoduje znaczne perturbacje w gospodarce, w tym gospodarce lokalnej. Zamknięte niektóre sklepy, zakłady usługowe, ograniczona działalność gospodarcza, a tym samym spadek obrotów może w przyszłości przyczynić się do upadku wielu podmiotów gospodarczych. Celem władz rządowych i samorządowych jest uniknięcie upadku firm, ochrona miejsc pracy, pomoc zakładom pracy. Dziś wszyscy musimy ratować naszą polską, a tym bardziej lokalną gospodarkę.
[...]
Pragnę poinformować, że w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii samorządy nie są zwolnione ze stosowania przepisów dotyczących różnych form wsparcia (w tym również pomocy de minimis).
Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw nie przewiduje szczególnych rozwiązań w sprawie ulg uznaniowych (art. 67a. Ordynacji Podatkowej – odroczenie, umorzenie) stosowanych przez organy podatkowe.
Burmistrz (organ podatkowy), na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Należy podkreślić, że w tego typu pomocy nie ma automatyzmu jej udzielania, szablonu, pewnych warunków minimalnych, po spełnieniu których stosuje się ulgę. Każda sprawa jest indywidualna i przebiega w odrębnym postępowaniu administracyjnym. Wymaga to zebrania całości materiału dowodowego. Jest to zatem pomoc indywidualnie dopasowana do konkretnej, indywidualnej sytuacji wnioskodawcy.
Jeżeli z powodu rozpowszechniania koronawirusa znaleźli się Państwo w trudnej sytuacji biznesowej, polecam rozpatrzenie powyższych możliwości.
Uruchomienie kolejnych rozwiązań będzie możliwe dopiero po wprowadzeniu udogodnień przez rząd i Sejm RP.
Szczegółowe informacje udzielane są przez:
REFERAT PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH:
Kierownik - Piotr Biniaś
tel. 95 748 81 00 wew. 421,
e-mail: piotr.binas@miedzychod.pl